poniedziałek, 26 października 2015

TRIO VT-121 AC VOLTIMETER

Dzisiaj przyszedł mój nowy nabytek. Czy sprawny? Nie wiem trzeba sprawdzić.
Miernik z najlepszych czasów elektroniki gdzie konstruktor decydował co i jak niż księgowy.
Przyznam się ze kupowałem z nadzieją wprowadzenia go na stan wyposażenia warsztatu a nie jako ozdoba.
Gdyby co zawsze jest jakaś szansa naprawy lub nauki naprawy.







Niestety nie mam schematu. Nie znalazłem.
U kolegi z elektrody Ciasteczkowypotwor w katalogu serwisówek znalazłem podobny model VT-181 różni się budową ale ... jest co nieco o kalibracji i nie jest to jedyny punkt odniesienia do próby jak co.

Jest to woltomierz napięcia przemiennego m.cz nie mam danych tego modelu ale 181 pewnie ma zbliżone.

Nie wiem czy potrzeba sondę do pomiarów wyższych częstotliwości ale to mnie nie interesuje.

Zaznaczę że nie mam jak go skalibrować mój ruski generator śmiga do 0.8V zaś kalibracja wymaga 300mV i 1V kurka 200mV i rozwaliło system :)

Miernik wyczyściłem ale tu tylko obudowa tego wymagała.
Miałem obawę o panel przedni czy się doczyści z plam ale dało radę.

Zrobiłem niewielkie próby i miernik zachowuje się sensownie. Ma rozrzut na zakresie 300mV o 3mV. Zaś kalibrację 1V niestety nie mogę przeprowadzić wedle zaleceń. Dodatkowo dochodzi kalibracja charakterystyki częstotliwości.
Są tylko dwa potencjometry i jeden trymer. Kalibracja nie wymaga rozkręcania obudowy.

Sprawdzając miernik to na zakresie 10mV błąd wyniósł niestety niecały 1mV zaś na 300mV już 3mV na 1V to ok 5mV  cz. 1kHz.
Nie mam profesjonalnego miernika ( woltomierza ) ale odnosiłem się do multimetru Brymen BM907 na zakresie mV AC i starego miernika cyfrowego RFT G-1002.500 daje radę do 50kHz
Mierniki włączone równolegle. Jestem ciekaw jak będzie odniesienie do V640 wpiętej. Nie mam w domu przewodów więc muszę czekać aż przywiozę.
Laboratorium NASA u mnie nie jest  więc muszę przyjąć że jest OK choć nie jest OK ale cóż.
Z takim wzorcowaniem i punktem odniesienia co do prawdo wskazań :) to o kand d... ale amatorsko wystarcza.
Tu warto przyznać się do jednego. Jestem amatorem hobbistą zaś sprzęt nie jest w żadnym stopniu wykładnią mego geniuszu. Po prostu ocaliłem przed zapomnieniem a czy będę korzystał? Jak będzie potrzeba to czemu nie.
Korci mnie by sobie sprawić do mini kolekcji  lampowy a marzenie to z lampami NIXI.

W wolnej chwili zrobię dokładniejsze porównania, ale dokładniejsze  wedle czego :) ale będzie zabawa.

Troszkę doczyściłem obudowę.







I jeszcze parę fotek plus z pod ekranu.

Po doczyszczeniu panelu nabrał milszego wyglądu dla oka.

Troszkę pomiarów testowych. Nie mam miernika wysokiej klasy wzorcowanego wiec porównuję wskazania do miernika nie doskonałego plus źródło napięcia AC ograniczone :)

Zakres 1mV i 3mV są poza zasięgiem testu :)
1kHz
Zakres 10mV
Miernik cyfrowy RFT          TRIO
3.4mV                       3.7mV
5mV                           5.18mV
4mV                            4.2mV
5.2mV                        5.4mV
10mV                         10.2mV

Zakres 30mV

10.1mV               10.3mV
3.4mV                 3.8mV
30mV                  29.99mV
24.9mV               22.7mV

Zakres 100mV

19.9mV             20mV
59.6mV             60.05mV
80mV                 80mV
100.2mV           99.85mV


Zakres 300mV

100.2mV               100.10mV
139.1mV                140mV
149.2mV               150mV
198mV                   200mV
303mV                   300mV
250mV                    250mV
300mV                   298mV


Zakres 1V


250mV                    255mV
259mV                    260mV
299mV                    300mV
375mV                    380mV
396mV                    400mV
495mV                    500mV
597mV                    600mV
615mV                     620mV
657mV                    660mV
801mV                    800mV
877mV                    875mV
I tu brakło generatora :)

Oczywiście odczyt skali analogowej wiąże się z pewnym błędem odczytującego ale starałem się dokonać jak najlepszego odczytu.

Porównując Meratronika V640 to jednak V ma ciut większy błąd a raczej błąd skalibrowania.
No cóż trzeba się z tym pogodzić i ... nie widzę problemu w używaniu.
Jak kiedy uda się zdobyć porządny generator to zrobię kolejną kalibrację tak bardziej z prawdziwego zdarzenia.
Mera tronik wymaga kalibracji na wielu zakresach a raczej kompensację częstotliwości.


















































Brak komentarzy:

Prześlij komentarz