piątek, 15 lipca 2016

Trochę zabawy z kondensatorami ELWA KEN

Dalej pomału pracując nad generatorem pomału do przodu bez pospiechu znalazłem jeden kondensator 2x220uF 160V KEN zdegradowany tak że wykazywał po 700nF . Oczywiście musiałem jakoś na to zaradzić i przerobiłem KENa na nichicona 2x220uF/160V  w rzeczywistości na 2x200uF bo tyle pomiar wykazał ( tolerancja +/- 20% ) Jak wyszło tak wyszło.
Wykorzystałem podstawę śrubową i tak troszkę poszedłem na skróty zamiast kupować leżaki i formatować i liczyć że któryś będzie sprawny po zabiegach.
Dałem se luz. Na Allegrodo 10 szt 80zł cóż tyle samo 20szt nowych na podmianę w TME. Wybór prosty.

Teraz przyszła pora na kondensatory w zasilaczu dwa zestawy po trzy kondki 2x220uF.Wypadkowo każdy zestaw powinien być kondensatorem 1320uF.
Owszem można rzecz że tolerancja więc minimum 1000uF ale niestety mniej bo na granicy 900uF.
Oba zestawy. Jak by jeden w każdym przestał służyć pojemnością.
Niestety tak w każdym po jednym z utracona pojemnością.
Pozostałe wykazujące pojemność.
jeden wykazuje tylko 231.2uF / 204.1uF ale na razie go nie przerabiam.
Przerobię dwa. Jeden rzuca nF drugi max 2 razy po 2uF.

Podczas sekcji porobię fotki.
Pewnie wykwity między przekładkami i skorodowana okładka minusa.


I się pomyliłem problemem było odpadnięcie wyprowadzenia minusowej okładki.
Na wejściu w zwitek tak się nie wiem czy utleniły czy co że poodpadały.
Kondensator co wykazywał nF
Przyczyna była w odpadniętym wyprowadzeniu z okładki minusowej.
Nie było oznak korozji i przekwitów  między okładkami tak że papier się by się zlasował z erozja okładek.
Najbardziej zauważalna  korozja okładki to miejsce wyprowadzenia zacisku minusa. Zaś samo wyprowadzenie odpadło na krawędzi zwitka.



 Tu widać jak odpadło wyprowadzenie minusa.
 Jedyne poważne efekty korozji.


Tu jeszcze jedna oznaka zauważalna korozji wyprowadzenia plusa.
Innych uszkodzeń nie wykryłem. Wilgotny. Ładnie się rozwinął. Szkoda że tak padł.

Ten wykazywał troszkę ponad 2uF



Przyczyny tu dwie. Też podczas wyciągania zwitka odpadło wyprowadzenie minusa. Dodatkowo było już zauważalne że coś się dzieje z okładkami.



Papier przywarł.
Silne skorodowanie okładki i rozpadnięcie się jej.
Mimo to też był wilgotny papier.




Wyprowadzenie minusa.

W obu przypadkach nie stwierdziłem by wyschły. Pewnie jak by chwycił zwitek Chuck Norris to by wycisnął z 10cm3 elektrolitu :)
Podejrzewałem że mogą być suche ew silnie skorodowane a tu głownie odpadnięty wąs minusa.

Nie wiem co teraz z tymi sprawnymi co mam.
1.   231.2uF 0.6 ESR  / 204.1uF 1.3 ESR    ( razem 435uF  0.3 ESR )
2.   226.6uF  0.3 ESR  / 228.8uF  0.4ESR   ( razem 454.6uF  0.1 ESR )
3.   228.5uF  0.6 ESR /  232.4uF  1.4 ESR  ( razem  461.3uF  0.4 ESR )
4.   249.6uF  0.1 ESR  /  251uF  0.1 ESR    ( razem 501.5uF  0.0 ESR)

Pomiary mostkiem CEM 100Hz
Z racji że wykorzystano równoległe połączenie sekcji kondensatora to tez zmierzyłem sumę pojemności każdego z nich.

Korci mnie by zrobić im sekcję zwłok i określić stan wizualnie ale się bardzo powstrzymuję.
Z pomiarów wychodzi że są sprawne więc zostawiam na razie. Przydało by się zdobyć trupy i przerobić na zamienniki zaś te zachować do jakiejś odbudowy. Ale znów leżakowanie może im zaszkodzić. Podejrzewam że z braku eksploatacji bardzo się posunęła w nich degradacja. Potem podczas włączenia taki kondensator dostaje ostro w D.... i albo się uformuje lub padnie. To takie moje gdybania.
Proces formowania robi się przy małym prądzie a jak mamy nie używany przez kilka lat bo leżał w szafie to cóż obrywa prądem i albo się uda uruchomi i się będzie formatował lub zwarcie zgon. Zawsze boję się pierwszych włączeń i staram się zasłaniać zasilacz. Oczywiście nie każdy :)





















3 komentarze:

  1. Strasznie poleciały z pojemnością.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pojechali w ogóle konstruktorzy.
    Potencjometr z Anglii tranzystory nie wszystkie ale z zachodu i WO też ale by nie dać lepszych ELW do zasilacza to szok. Jeszcze te pojemności, jak dla mnie za małe.
    Miałem zwiększyć ale obawiam się o prąd ładowania podczas włączania lub przełączania mocy.

    Pewnie jak podstawię zamienne i dojdę do 1300uF na filtrach to i tak będą tętnienia. Poniżej 1V się zauważa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może zrobić jak w starych radiach: kondensator, indukcja, kondensator?

      Usuń