niedziela, 3 grudnia 2017

Tesla wstepne wnioski i mycie

Wstępnie ustaliłem:
Woltomierz DC działa. Dał się skalibrować. Jest mały problem z liniowością wskazań.
Problem wystąpił przy próbie kalibracji AC. Zakres niskich częstotliwości ( gniazdo BNC ).
Niestety nie daje się skalibrować. Co prawda daje na zakresie mV ale wtedy nie mogę skalibrować zakresu V.
Zakres mV kalibrujemy na 30mV 1kHz potencjometrem pod wskaźnikiem analogowym dostępnym od zewnątrz. Potencjometr R45 niestety kalibracja nim ma wpływ na kalibrację potencjometrem R57 na zakresie 3V . Po prostu kończy się potencjometr.
Nie wiem jak temat ugryźć. Jeszcze wczytam się w instrukcję, ale jestem pewny że działam prawidłowo. Potencjometru R45 nie znalazłem na płytce wiec wyszło ze to ten pod wskaźnikiem. Dziwne rozwiązanie. Nie wiem co pepiczki mieli na myśli eksponując go na zewnątrz.

Na razie go rozmontowałem i umyłem z kurzu.
Obecnie się szusy.

Poczekam z suszeniem kilka dni by odparował i przeczyszczę PCB z nalotów. Miernik ma dużą rezystancję wejściową na V DC wiec zanieczyszczenia mogą komplikować sprawę.

W miernikach cyfrowych ba w ogóle miernikach wysokiej klasy jest zasada że płytek się nie dotyka gołymi palcami by nie pobrudzić odciskami i nie wprowadzić zakłóceń w działaniu układu.

W tym przypadku mycie było wskazanie bo zakurzony i sam jestem z lekka uczulony wiec milej pracuje się przy czystym.

Początkowo podejrzewałem problem w napięciach zasilania +15V i -15V bo jedno zaniżone o 2V drugie zawyżone o 0.8V ale nie to.

Regulacja napięcia zasilania :
R15   -15V   piny 6-5
R9     +15V  piny 6-7

----------------
Kalibracja napięcia DCV

R40   10V
R103  100V

---------------

Kalibracja napięcia ACV m.cz ( BNC )

30mV 1KHz   potencjometr R45
3V 100Hz    potencjometr R57 i kompensacja zakresu 3V na częstotliwości 100kHz
100V  100Hz potencjometr R56 i kompensacja zakresu 100V na częstotliwości 100kHz

Omomierz i amperomierz opiera się na dokładności kalibracji woltomierza DCV 


Zakres pomiarowy sondy ma oddzielne potencjometry kalibracji.

Podejrzewam ze sonda oparta jest o diody mikrofalowe z tond jej wąski zakres pracy od 30mV do 3V. Prawdopodobnie była doposażona w tłumik.


Na razie tyle wiem wiem :)




















 














4 komentarze:

  1. Cieszę się, że prace postępują.

    Wojciech

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam wrażenie że ten miernik wymaga więcej zabiegów od V640.
      Tłumaczę manuala translatorem, ale trzeba się domyślać połowy treści. Ale jest punkt zaczepienia.
      Szkoda że polskiej instrukcji nie ma. Pewnie dlatego ze u nas konkurencję robił meratronik & elpo.


      Usuń
    2. Jako tako władam czeskim - mogę pomóc jeśli coś jest niezrozumiałego.

      Pozdrawiam,

      Wojciech

      Usuń
    3. Na razie daje radę :) jak co będę pamiętał :)

      Usuń