poniedziałek, 27 marca 2017

Sonda wysokiej częstotliwości w oparciu o wersję meratronia v40.25 w wykonaniu domowym

Naszła mnie wena twórcza wykonania sondy w.cz w oparciu o schemat sondy v40.25 meratronika.
Założenie było takie by użyć miedzi hydraulicznej. Zapewniło to ładną zwarta obudowę i zarazem dobre ekranowanie.
Niestety tu miedź jest zdradliwa bo bardzo chłonie ciepło i by lutować ją trzeba solidnie grzać. Do tego mam palnik dremela małego. Dodatkowo kabel ekranowany było by trudno podłączyć wiec zastosowałem gniazdo BNC i kwestia szpilki pomiarowej. Tu chciałem zrobić myk z izolatorem szklanym by uniknąć dodatkowych pojemności ale nie tak do końca wyszło.

Popełniłem dwa egzemplarze.
Pierwszy był typowo doświadczalny by poznać problemy jakie będą z montażem. Problemem jest złożenie obudowy.
Prototyp miał za zadanie pobudzić mnie do myślenia. I pobudził.
W pierwszej kolejności kładłem nacisk na nie przegrzanie diody germanowej ostrzowej. Nie można przegrzać bo trafi ją ... .
W pierwszym prototypie zastosowałem metodę zaciskania oraz stworzyłem " stelaż " dla diody by szybko ją dolutować. Lutowanie do korpusu było by niebezpieczne. Drut jednak za gruby. Dodatkowo to rozwiązanie stworzyło sondę nie rozbieralna no na upartego rozbieralna.
Szpilka pomiarowa z wkręta spiłowanego.
Niestety złożenie korpusu obudowy jednak wymaga grzania.
Jedyna zmiana jaką dokonałem co do wartości elementów to rezystor MŁT 62Om a oryginalnie jest 51 Om
Prototyp ruszył. Testy robiłem na 1kHz by mieć odniesienie między V640 a Brymenem 1kHz jeszcze dla multimetru jest do strawienia.
Wskazania.

Zakres miernika V640 5V
Wskazanie V640 --- brymen
1V ----------- 1.058V
2V ----------- 2.047V
3V ----------- 3.032V
4V ----------- 4.003V
5V ----------- 4.986V
Przy 1kHz.


Drugi egzemplarz już uwzględnił problem z montażem obudowy.
Obudowa rozbieralna. Cała sonda jest zmontowana na tylnej części korpusu z gniazdem BNC.
Rozwiązanie optymalne. Sonda składana na wcisk i skręcana śrubką. Konstrukcja stabilna solidna.





A tu trochę prefabrykatów.


Izolator szklany wklejony na klej epoksydowy.
W tym modeli zastosowałem rezystor 43 Om
Wyniki pomiarów.
Zakres miernika V640 5V
Wskazanie V640 ------- Brymen
1V ---------- 1.059V
2V ---------- 2.031V
3V ---------- 3.014V
4V ---------- 3.967V
5V ---------- 4.933V
Oczywiście 1kHz.

Generator mam do 1MHz. Sonda się sprawdza. Mam jeszcze miernik z lekka po przejściach MV5 do 1MHz  i jako miernik odniesienia zauważam ok 150mV różnicy.
Z powyższego stwierdzam że sonda jest świetnym wskaźnikiem obecności napięcia w.cz.

Dodatkowo podłączając sondę do multimetru ( VDC ) stwierdzam ze sonda zawyża.
Próbowałem dodać potencjometr jako dzielnik napięcia wyjściowego sondy w celu kalibracji ale efekt był nijaki.Może jak bym miał ~1Mom była by szansa ale na 100k efekt zerowy. Potencjometr z odzysku ale powinien być sprawny. Ale jeszcze do tematu wrócę.

Niestety by taką sondę zbudować ( w tym wykonaniu ) trzeba mieć małe zaplecze złotej rączki.
Palnik, pilniki płaski/okrągły, wiertarkę, koronki do szkła.
Koszta wykonania to ok <20zł
W efekcie końcowym powstały dwa monstra.
 Widok na izolatory szklane.
Efekt końcowy. Koszulka termokurczliwa opis i krokodylek. Akurat miałem czerwony kawałem przewodu silikonowego to użyłem.

A dodam ze kondensator rurkowy jest na 250V.
Jak pamiętam pomiar pojemności izolatora to ok 15pF. 

Jeszcze popełniłem dwie obudowy do kolejnych eksperymentów.






























1 komentarz:

  1. Cześć Zdzisiek, bardzo ładna sonda, sam zamierzam wykonać podobną, dzięki za inspirację, ze zdjęć wygląda, że użyłeś rury CU 28mm.
    Pozdrawiam,
    Sławek

    OdpowiedzUsuń